Rechten van betrokkenen
Steeds vaker maken organisaties gebruik van persoonlijke gegevens, zoalsleeftijd, vrijetijdsbesteding en koopgedrag, om zo hun klanten beter van dienst te kunnen zijn. Maar er zitten ook risico’s aan vast voor consumenten. Gegevens kunnen bijvoorbeeld ongevraagd gecombineerd worden, waardoor nieuwe informatie ontstaat, over een ziekte, een zwangerschap, een scheiding.
Om consumenten te beschermen hebben zij het recht:
- om te weten dat er gegevens over hen gebruikt worden;
- om te controleren of deze gegevens correct zijn en correct gebruikt worden;
- om foutieve gegevens te corrigeren, maar ook te eisen dat bepaalde gegevens verwijderd worden;
- om gegevens die over hen verzameld zijn binnen een bepaald contract mee te nemen naar een andere contractant;
- om niet onderworpen te zijn aan een geautomatiseerd genomen besluit dat rechtsgevolgen heeft, bijvoorbeeld een computer(berekening) die bepaalt en laat weten of een lening verstrekt wordt.
Voorbeelden
add remove Aankoop van een trouwjurk
Stel u hebt een winkel in trouwkleding. U verzamelt informatie over de klanten die bij u langskomen. Zo bewaart u niet alleen contactgegevens maar ook gegevens die u nodig hebt voor het op maat maken van de kleding. Een trouwjurk is in de regel een eenmalige aankoop. Als de koop gedaan is, bewaart u de gegevens. In dit geval is het de vraag of u er belang bij heeft de gegevens over maten en dergelijke te bewaren. Die gegevens verouderen snel. Uw klant informeren dat u de gegevens verwijdert, tenzij de klant graag heeft dat u ze bewaart?
add remove Aanbod van reizen
U heeft een klantenbestand met outdoorkleding. Uit het koopgedrag kunt u afleiden wat voor trip mensen van plan zijn te gaan maken. U wordt benaderd door een reisorganisatie van avontuurlijke reizen. De organisatie is geïnteresseerd in de avontuurlijke klanten uit uw bestand. U weet natuurlijk niet zeker of mensen spullen voor zichzelf aanschaffen. Misschien wel als verrassing voor hun kinderen. Weten uw klanten van dit gebruik van hun gegevens? Hebben ze aan kunnen geven dat ze hier akkoord mee gaan? Of staat dit ergens ‘verstopt’ in de algemene voorwaarden bij aankoop van een product?
add remove Goede doelen
U levert klantenbestanden voor organisaties die goede doelen nastreven. Zo wordt er geld ingezameld voor slachtoffers van een aardbeving in Zuid Oost Azië. Mensen die in het gebied zijn geweest, staan open om te geven. Reisorganisaties hebben interessante bestanden. Andere goede-doelenorganisaties ook. Maar misschien staan deze mensen helemaal niet te wachten op een onverwacht verzoek. Wat te doen?