Privacy Platform

Het Privacy Platform is een netwerk van Nederlandse brancheverenigingen waarvan hun leden persoonsgegevens verwerken of verzamelen.

Contactpersoon

Esther Mieremet

Kansenkompas

De Kamer van Koophandel heeft in samenwerking met TNO, Innovation Quarter en ECP het Kansenkompas ontwikkeld.
Het Kansenkompas helpt je om te bepalen welke innovatiekoers je met jouw organisatie kunt varen door het gebruik van data. Biedt het voor jouw organisatie bijvoorbeeld kansen om bedrijfsprocessen efficiënter te stroomlijnen of kun je data juist benutten om beter op klantwensen in te spelen? Verken voor jouw organisatie de onderstaande vier richtingen van het Kansenkompas om vervolgens jouw eigen ideeën verder vorm te geven.

Bijna alles wat we doen wordt tegenwoordig gemeten, gevolgd, bewaard en geanalyseerd. Mobiele devices en slimme apparaten met een sensor vertellen ons hoe we ons gedragen en wat onze voorkeuren zijn. Analyse van data levert inzicht en voorspellingskracht op. Voor veel organisaties biedt dit kansen. Het levert namelijk een schat aan data op die we steeds slimmer kunnen toepassen, maar waarbij het bewust omgaan met privacy een steeds belangrijkere rol speelt.

Kansenkompas brainstorm

De onderstaande instructie biedt houvast om te brainstormen over welke kansen data jouw organisatie kan bieden. Deze instructie kun je hier ook uitprinten.

kompas-slimme-producten

Slimme producten voor je klanten:

Bedenk, samen of alleen, zo veel mogelijk ideeën hoe je je product of dienst door het gebruik van data zou kunnen verbeteren of welke nieuwe slimme producten of diensten je zou kunnen ontwikkelen.

kompas-efficienter-bedrijfsproces

Bedrijfsinterne processen:

Bedenk, samen of alleen, zo veel mogelijk ideeën hoe je de bedrijfsprocessen binnen je organisatie door het gebruik van data kunt optimaliseren waardoor je sneller, goedkoper of beter je producten of diensten kunt leveren.

kompas-inspelen-klantwensen

Wensen die je klanten hebben:

Bedenk, samen of alleen, zo veel mogelijk ideeën hoe je door middel van data-analyse je producten of diensten beter zou kunnen toespitsen op de voorkeuren van je klanten.

kompas-maatschappelijke-bijdragen

Het realiseren van maatschappelijke impact:

Bedenk, samen of alleen, zo veel mogelijk ideeën hoe jouw producten of diensten door het gebruik van data mooie maatschappelijke toepassingen kunnen opleveren.

Je kunt jezelf daarbij vragen stellen als:

  • Waar liggen kansen voor het ‘slimmer’ maken van mijn producten of diensten? Belangrijk is om hierbij te denken aan het toevoegen van waarde voor de klant.
  • Hoe zien datagedreven producten en diensten van concurrenten eruit?
  • Welke voorbeelden van datagedreven producten en diensten zie ik binnen en buiten mijn eigen sector? Tip: bekijk de voorbeelden in het Kansenkompas.

De vijf spelregels:

  1. Alle ideeën zijn in potentie goed. Dus stel je oordeel uit. Geef geen kritiek, niet op de ideeën van anderen, maar ook niet op je eigen ideeën. Moedig gekke, wilde en uitzonderlijke ideeën aan.
  2. Streef naar kwantiteit en variatie. Bedenk dus zoveel mogelijk ideeën. Dat verhoogt de kans op een topidee. Geef niet te snel op.
  3. Wilde ideeën zijn toegestaan en spring gerust van de hak op de tak. Verloopt de brainstorm wat chaotisch? Prima.
  4. Associeer dóór op de ideeën die anderen naar voren brengen. Blijf niet in je eigen hoofd hangen.
  5. Schrijf ideeën concreet, bondig, positief en volledig op geeltjes en plak deze op een flipover. Schrijf alleen de essentie van een idee op.

Vat je brainstorm samen:

▪ Welke mogelijke datagedreven innovatiekansen zie je?

▪ Wat zouden deze kansen jouw organisatie kunnen opleveren?

De inzichten uit deze brainstorm kun je verder uitwerken met het behulp van het RESPECT4U kader, om te zien welke meerwaarde een privacy kan hebben voor jouw innovatiekans.