Privacypropositiehuis
Het Privacypropositiehuis is een eenvoudig model bestaande uit zes bouwstenen, waarmee bedrijven een privacypropositie kunnen ontwikkelen. Het is gebaseerd op Creating Value Propositions, en toepasbaar gemaakt voor middelgrote en kleine organisaties. Het invullen van het Privacypropositiehuis helpt bij het nadenken over de ontwikkeling van onderscheidende privacygedreven producten en diensten. Het gaat in op de behoefte van de klant, lid of gebruiker en doet recht aan waar jouw aanbod in uitblinkt. De propositie die je kiest (en vastlegt) bepaalt daarmee jouw positionering in het concurrentieveld. Je propositie maakt duidelijk wat jij of jouw product voor je klant, lid of gebruiker kan betekenen.
Beantwoord de vragen in de bouwstenen van het Privacypropositiehuis voor het ontwikkelen van een onderscheidende propositie voor jouw datagedreven producten of diensten. Het Privacypropositiehuis is een eenvoudig model bestaande uit 6 bouwstenen, waarmee bedrijven een privacypropositie kunnen ontwikkelen. Het is gebaseerd op Creating Value Propositions, en toepasbaar gemaakt voor middelgrote en kleine organisaties.
De eerste drie (zeegroene) elementen bepalen jouw markt en vergen wat onderzoek. De laatste drie (blauwe) elementen bepaal jij zelf en vergen slim denkwerk.
Privacypropositie ontwikkelen
In een goede propositie vormen alle bouwstenen samen een logisch en aantrekkelijk geheel, waarmee je je mede door invulling te geven aan de RESPECT4U privacyprincipes kunt onderscheiden in het veld. Het werkblad van het Privacypropositie kun je hier printen.
Stap 1: Doelgroep
Kies je doelgroep voldoende klein en specifiek. Het werkt het makkelijkste als je een bekende ideale klant, gebruiker of lid beschrijft. Kijk niet alleen naar feiten, maar ook naar emotionele aspecten zoals drijfveren. Bijvoorbeeld: imago, zekerheid, status of veiligheid.
Stap 2: Behoefte
Bepaal de behoefte van deze doelgroep. Behoeften hebben vaak een functionele component (wat doet het en wat is het economisch effect) en een emotionele component, die ingaat op de onderliggende drijfveren. TIP: Formuleer de behoefte in de
ik-vorm, zoals een klant zou uitspreken.
Stap 3: Concurrentie
Onderzoek wat concurrenten beloven op deze behoefte. Op welke behoefte gaan zij in en welke oplossing bieden ze? Bedenk alvast waarop jij aansluit en waarop jij je onderscheidt.
Stap 4: Belofte
Bepaal nu vanuit privacyperspectief de belofte aan je klant. Als je een (bevestigd) beeld hebt van de behoefte van je doelgroep, kun je een belofte maken die aan deze behoefte beantwoordt.
Stap 5: Onderbouwing
Pas in deze stap ga je jouw dienst of product uitleggen. Omschrijf je product of dienst op zo’n manier dat duidelijk wordt hoe jouw product bijdraagt aan het vervullen van de belofte, ofwel het vervullen van de klantbehoefte. Zo voorkom je dat je allemaal eigenschappen noemt, zonder dat duidelijk is tot welke voordelen die leiden.
Stap 6: Onderscheidend vermogen
Maak in een paar woorden duidelijk waarin jouw op privacy gebaseerde dienst of product zich onderscheidt van alle alternatieven in de markt.